الزامات استاندارد ایزو 17025 چیست

الزامات استاندارد ایزو 17025 چیست؟ امروزه نقش آزمایشگاه ها در صحت، دقت و کیفیت محصولات و خدمات یک سازمان بر کسی پوشیده نیست. به خاطر همین بسیاری از سازمان ها برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی به ایجاد آزمایشگاه های داخلی پرداخته و به این صورت تست محصولات را در آزمایشگاه خودشان انجام می دهند.

استاندارد ایزو 17025

یک استاندارد بین المللی است که دارای الزاماتی می باشد که یک آزمایشگاه آزمون یا کالیبراسیون برآورده می کند تا بتواند از نظر فنی صلاحیت پیدا کرده و نتایج فنی و معتبری را صادر کند.

مجموعه دانا سنجش برگزار کننده دوره آموزش کالیبراسیون عمومی می باشد. اگر مایل هستید در این دوره آموزشی شرکت کنید می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.

پیاده سازی استاندارد ایزو 17025 علاوه بر اینکه تبادلات بین آزمایشگاه ها را راحت تر می کند، اعتباری برای آزمایشگاه و تبادلات شما در سطح ملی و بین المللی است . این استاندارد برای همه آزمایشگاه ها جدا از تعداد کارکنان آن می باشد.

استاندارد ایزو 17025 همسویی خیلی زیادی با استاندارد ایزو 9001 دارد از این رو سازمان هایی که استاندارد ایزو 9001 را پیاده سازی کرده باشند، راحتتر می توانند الزامات ایزو 17025 را پیاده سازی کنند.

اگر بخواهیم مروری بر الزامات این استاندارد کنیم، ویرایش الزامات استاندارد 17025، 2005 شامل دو دسته الزامات فنی و مدیریتی بوده که در سال 2017 سازمان جهانی ایزو ویرایش جدیدی از استاندارد 17025 را ارائه کرد که به 5 دسته کلی الزامات دسته بندی می شوند که به صورت خلاصه به آن اشاره می گردد.

  • 1- الزامات عمومی شامل بی طرفی و محرمانگی
  • 2- الزامات ساختاری مثل چارت سازمانی و هویت قانونی
  • 3- الزامات منابع مثل کارکنان ، تسهیلات و شرایط محیطی ، تجهیزات و قابلیت رد یابی اندازه گیری
  • 4-الزامات فرآیند مثل بازنگری درخواست ها و پیشنهادات ، تصدیق و صحه گذاری و عدم قطعیت اندازه گیری اعتبار نتایج و شکایات ، کنترل کار نامرتبط
  • 5-الزامات سیستم مدیریت کیفیت شامل مستند سازی ، ممیزی داخلی ، بازنگری های مدیریت و اقدامات اصلاحی

تمام آزمایشگاهایی که الزامات این استاندارد را برآورده می کنند بعد از پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 17025 در این آزمایشگاه می توانند با درخواست از یک مرجع معتبر گواهی دهنده، آزمایشگاه را ارزیابی و در صورت تایید و ارزیابی ممیزی گواهینامه را اخذ کنند.

در ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران این ارزیابی را انجام می دهد که بعد از انجام ممیزی و بعد از تهیه الزامات توسط سازمان یک گواهینامه برای آزمایشگاه صادر گردد.

در واقع این گواهینامه جهت رسمیت بخشیدن به توانایی آزمایشگاه می باشد و توانایی آزمایشگاه را برای انجام آزمون قانونی می کند و هم چنین با این گواهینامه، آزمایشگاه امکان همکاری با اداره استاندارد در سطح ملی و بین المللی را نیز پیدا کرده و می تواند با تست نمونه های خارجی علاوه بر درآمدزایی به اعتبار برندینگ سازمان هم بیفزاید.

 اگر در مورد پیاده سازی استاندارد ایزو 17025 سوالی دارید می توانید با ما در ارتباط باشید.