بهینه سازی فضا و چیدمان تجهیزات آزمایشگاه

بهینه سازی فضا و چیدمان تجهیزات آزمایشگاه . اگر چیدمان فضا و تجهیزات در آزمایشگاه بهینه نباشد بازدهی خروجی کاهش می یابد.

اگر چیدمان فضا و تجهیزات در آزمایشگاه بهینه نباشد بازدهی و خروجی کاهش می یابد.

نکاتی در اینجا در رابطه با چیدمان فضا جهت بهره برداری بهتر بیان می گردد:

فضای آزمایشگاه بر اساس نوع فعالیت شما، تعداد کارمندان و تجهیزاتی که در آزمایشگاه استفاده می گردد، چیده می شود.

  1.  علاوه بر فضایی که برای راه روها و تجهیزات و عملیات آزمون ها می باشد، شما نیازمند محلی برای پشتیبانی و انبارش می باشید.
  2. فضا باید علاوه بر تقسیم بندی های درست به گونه ای باشد که پرسنل در عین حضور سکوها به راحتی بتوانند در آن فضا کار کنند. در برخی آزمایشگاه ها به دلیل نبودن فضای کافی، پرسنل به سختی در محل کار می کنند و گاها به سختی دو پرسنل در کنار هم دیگر از راهروها عبور می کنند.
  3. هم چنین تجهیزات باید به گونه ای چیده شوند که دسترسی به آن ها به راحتی صورت پذیرد و در کنار تجهیزات، جلو و پشت آن ها فضا به گونه ای باشد که تهویه و نگه داری و تعمیرات در صورت لزوم، به راحتی صورت پذیرد و در این راستا سازندگان تجهیزات نیز به داشتن فضای کافی با توجه به ابعاد و نوع دستگاه جهت عملکرد بهتر تجهیزات تاکید می کنند.
  4. مورد بعد جداسازی تجهیزات که بر روی هم اثر نا مطلوب دارند برای مثال آون حرارتی با باز و بسته شدن، تغییرات دمایی ایجاد می کنند و تغییرات دمایی بر چگالی اثر می گذارد پس بهتر است آون در کنار کیت اندازه گیری چگالی قرار نگیرد، زیرا چگالی جسمی که در دمای 23 درجه اندازه گیری شده با چگالی همان جسم در دمای 25 درجه فرق دارد.
  5. علاوه بر این ها، چیدمان تجهیزاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، در دسترس تر گذاشته شوند. مثلا تست های مقاومت پوششی در اکثر آزمایشگاه ها زیاد استفاده می گردد و بهتر است در دسترس تر باشند.

اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با چیدمان فضا ، بهینه سازی آزمایشگاه و مشاوره ایزو 17025 دارید، از طریق راه های ارتباطی در سایت دانا سنجش با ما در میان بگذارید.