راه های افزایش بازدهی آزمایشگاه های فنی

راه های افزایش بازدهی آزمایشگاه های فنی – چنانچه آزمایشگاه یک واحد تولیدی نتایجی با اطمینان کمتر از 95 درصد برای محصولات تولید شده صادر می کند، توصیه می شود آزمایشگاه واحد تولیدیتان را تعطیل کنید.

بسیاری از شرکت ها هستند که به واسطه کار تولیدی که انجام می دهند آزمایشگاه فنی راه اندازی کرده اند. راه اندازی آزمایشگاه های فنی هزینه های زیادی را از جمله نگهداری دستگاه ها، تعمیرات دستگاه ها، هزینه های کارکنان و … را شامل می شود. چنانچه آزمایشگاه بازدهی لازم را نداشته باشد، تمامی هزینه های صرف شده به هدر رفته و شرکت ضرر خواهد کرد.

آزمایشگاه های نامعتبر و غیراستاندارد، آزمایشگاه هایی می باشند که با واحد تولیدی دچار مشکل شده و به تولید ضربه خواهند زد. در بسیاری از موارد بخش تولید نمونه تولید شده را به منظور آنالیز و تصمیم گیری در ارتباط با ادامه فرآیند تولید به آزمایشگاه ارسال کرده، اما آزمایشگاه مربوطه به دلایلی نتایج مورد نظر را صادر نکرده و یا دیر صادر خواهد کرد. آزمایشگاه علت این موضوع را مواردی از جمله خرابی دستگاه ها و تجهیزات و یا حجم بالای کارها اعلام می کند.

با توجه به نتایج دیر هنگام ارسال شده از سمت آزمایشگاه بخش تولید نمی تواند تولید خود را تا زمان دریافت جواب متوقف کرده و در نتیجه محصولات خود را بدون اطلاع از مناسب بودن کیفیت آن، تولید خواهد کرد. بر این اساس آزمایشگاه از چرخه کنترل کیفی خارج شده و کارایی لازم را برای واحد تولیدی نخواهد داشت. گاهی نیز ممکن است آزمایشگاه نتایج را صادر کرده اما نتایج صادر شده معتبر نبوده و صحت لازم ندارد.

به دلیل موارد گفته شده بسیاری از واحد های تولیدی و مدیران از بخش آزمایشگاه شکایت داشته و از نتایج صادر شده اعلام نارضایتی می کنند. چنانچه شما نیز از مدیران ناراضی از آزمایشگاه خود می باشید می توانید برای دریافت مشاوره ایزو 17025 از ما کمک بخواهید.

بر اساس یک تجربه شخصی و با حضور در یکی از واحد تولیدی شاهد اختلافاتی ما بین بخش تولید و بخش آزمایشگاه بوده و مدیر بخش تولیدی از آزمایشگاه فنی اعلام نارضایتی کرده و از نتایج نامعتبر آن شاکی بوده است. براساس ادعای گفته شده توسط مدیر بخش تولید اقدام به ارسال یک نمونه از محصولات تولیدی که در گذشته به واحد آزمایشگاه ارسال شده به عنوان یک نمونه کور کرده و در ارتباط با آن با آزمایشگاه هیچ صحبتی نشد.

نتایجی که آزمایشگاه صادر کرد با نتایج صادر شده در آزمایش قبلی بسیار متفاوت بوده و تفاوت چشمگیری وجود داشت. آزمایشگاه اذعان کرده که ممکن است این اختلاف بدلیل نمونه گیری اشتباه، همگن نبودن آن و مشکلاتی از این دست باشد. با توجه به آن که بسیاری از اوقات این مشکلات اتفاق می افتد، که محصول تولیدی مرتبط با بحث شیمی بود، آزمایش هایی را انجام داده تا متوجه شویم مشکل بخاطر نمونه گیری بوده و یا آزمایشگاه نتایج اشتباهی را صادر کرده است.

با توجه به آزمایش های انجام شده و نتایج حاصل شده متوجه شدیم که هیچ یک از موازنه های جرم درست نبوده و حق با واحد تولیدی می باشد و نتایج صادر شده از آزمایشگاه معتبر نبوده و در نتیجه در حال ضربه زدن به واحد تولیدی می باشد.

حال سوال این است که چرا آزمایشگاه هایی که هزینه زیادی برای آن ها صرف می شود بهره وری و کارایی لازم را ندارند؟

اصولا آزمایشگاه هایی که سیستم مدیریتی اثر بخشی در آن ها پیاده سازی نشده است، دچار این قبیل مشکلات خواهند شد. بسیاری از آزمایشگاه ها روش هایی دارند که بر اساس آن عمل می کنند. اما این روش ها اثر بخش و قابل پایش نبوده و در نتیجه نمی توانند به آزمایشگاه کمک کرده و بهره وری آن را بالا ببرند. در مقابل این نوع آزمایشگاه ها سیستم های مدیریتی مانند ایزو 17025 یک سیستم مدیریتی اثربخش، کارا و قابل پایش بوده و می تواند بازدهی آزمایشگاه را بسیار بالا برده و صلاحیت فنی آزمایشگاه را به حدی برساند که بتواند نتایجی با سطح اطمینان 95 درصد صادر کند.

با پیاده سازی استاندارهایی مانند ایزو 17025 و ایزو 9001 بسیاری از مشکلات ایجاد شده مابین بخش تولید و آزمایشگاه بر طرف شده، کارایی آزمایشگاه بالا رفته و گردش کار در آزمایشگاه بسیار مفید خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می شود که آزمایشگاه ها از این نوع استاندارد ها استفاده کرده تا هزینه صرف شده برای آن ها هدر نرفته و نتیجه آن را در تولید و رضایت مشتری ببینند.

چنانچه واحد تولیدیتان آزمایشگاه فنی داشته و در ارتباط با استاندارد ایزو 17025 نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید و به منظور آن که متوجه شوید این استاندارد مناسب شما بوده و قابل اجرا است یا نه می توانید از طریق شماره های درج شده در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.