ریسک های آماده سازی نمونه در آزمایشگاه

ریسک های آماده سازی نمونه در آزمایشگاه ، آزمایشگاه باید به ریسک ها و فرصت هایش رسیدگی کند، برای اینکه تضمین کند که سیستم مدیریت نتایج مورد نظر را محقق می کند.

یک آزمایشگاه به منظور آن که بتواند تضمین کند که سیستم مدیریت نتایج مورد نظر را محقق می سازد، می بایست به ریسک ها و فرصت های خود رسیدگی کرده و فرصت ها را به منظور تحقق اهداف و مقاصد آزمایشگاه ارتقا دهد. این موضوع باعث می شود که از تاثیرات ناخواسته و خطاهای بالقوه در فعالیت های آزمایشگاهی پیشگیری شده و یا آن ها را کاهش دهد و به ما کمک می کند تا به سمت بهبودی حرکت کنیم.

به عنوان مثال در ارتباط با فرآیند تصدیق روش های آزمون، بسیاری از آزمایشگاه ها وجود دارند که شرایط کاندیشنینگ دارند و این بدان معناست که نمونه پیش از آن که تست شود می بایست در یک شرایط مشخص قرار بگیرد. به عنوان مثال می بایست نمونه در مدت زمان 24 ساعت در دمای 23 درجه سانتی گراد قرار داده شود. حال ممکن است شما دارای آزمایشگاهی باشید که یک دماسنج محیطی داشته و می تواند این دما را اندازه گیری کند اما اپراتور شیفت شب ندارید و کارکنان عصر از آزمایشگاه خارج می شوند.

با این وجود شما مدت زمانی را در آزمایشگاه حضور ندارید و نمی توانید مشخص کنید که الزام مورد نیاز و شرایط کاندیشنینگ نمونه کاملا محقق شده است یا خیر! و ممکن است داخل آزمایشگاه ریسک هایی وجود داشته باشد که باعث میشود شما به هدف خود نرسید.

هدف شما این بوده است که در مدت زمان 24 ساعت دمای 23 درجه سانتی گراد در آزمایشگاه برقرار باشد به دلیل این که این شرایط به روش دستی ثبت می شوند و آزمایشگاه شما اپراتور شب ندارد و دماسنج نیز مجهز به صفحه خودکار نیست و حافظه ذخیره سازی ندارد چگونه میتوانیم مشخص کنیم در مدت زمانی که فردی داخل آزمایشگاه نبوده است این شرایط برای نمونه حفظ شده است؟ ممکن است در آن زمان اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد و ریسک هایی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال اسپلیت خاموش شود و یا قطعی برق و یا خرابی آن را داشته باشیم، در نتیجه نمی توانیم دما را در آن زمان ثبت کنیم و نمی توانیم مشخص کنیم که شرایط برای نمونه به خوبی تامین شده است. این ها ریسک هایی هستند که می بایست توسط شما شناسایی شوند و ممکن است هر کدام از آن ها در آزمایشگاه شما اتفاق افتاده و شرایط کاندیشنینگ برقرار نشود و در نتیجه این باعث می شود که آزمون بدرستی انجام نشود و نتایج نامعتبر صادر می کنید.

اگر می خواهید که این اتفاق برای شما نیافتد پس لازم است که اقدام کنترلی برای آن مشخص کنید. به عنوان مثال می توانید دیتا لاگر خریداری کنید که ثبت خودکار داشته و مشخص می کند که آیا این شرایط برای نمونه تامین شده است یا نه. از دیگر اقدام های کنترلی آن است که برای دستگاه های خود یک دستگاه دیگر داشته باشد که مثلا اگر اسپلیت خراب شد آن دستگاه کار بکند و یا اینکه به شما آلارم بدهد تا شما متوجه آن اتفاق بشوید و در نهایت لازم است برای صدور نتایج معتبر یکسری اقدامات کنترلی برای ریسک هایی که ممکن است در آزمایشگاه رخ دهد تعیین نمایید.

 برای ما بنویسید که رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها به چه میزان برای شما باعث بهبود شرایط شده است و چقدر اثر گذار بوده است. در مسیر استاندارد سازی در کنار شما هستیم . برای ارتباط با ما  و دریافت مشاوره ایزو 17025 کافی است از طریق شماره های درج شده در بخش تماس با ما اقدام نمایید.