شش نکته رعایت ایمنی در آزمایشگاه فنی

شش نکته برای رعایت و ایجاد ایمنی در آزمایشگاه  فنی شما.

چطور می توانیم در یک آزمایشگاه فنی ایمنی کارکنان و پرسنلمان را حفظ کنیم؟

در این ویدیو به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که برای حفظ ایمنی و عدم آلوده شدن آزمایشگاه به مواد میکروبی و شیمیایی چه اقداماتی انجام شود؟

در طراحی فضای آزمایشگاه باید این مورد در نظر گرفته شود و طراحی آزمایشگاه باید به گونه ای انجام شود که کمترین سطح مخاطرات را چه از نظر شمیایی و چه میکروبی و آلودگی های دیگر برای کارکنان و حتی تجهیزات داشته باشد.

حال برای پاسخ به این پرسش وارد یک فضای آزمایشگاه می شویم تا ببینیم چه مواردی لازم است، برای اینکه بتوان به صورت ایمن در آنجا فعالیت کرد. در ادامه به شش نکته برای رعایت ایمنی اشاره خواهد شد.

از جمله نکات مهم برای رعایت و حفظ ایمنی کارکنان عبارتند از:

طراحی ایمنی:

اولین مورد این است که ورود افراد غیر مجاز را به آزمایشگاه محدود کنیم. ( کسانی که پرسنل آزمایشگاه نیستند). اغلب اوقات برخی از پرسنل های تولید به ماده شیمیایی نیاز دارند و با مراجعه به آزمایشگاه مواردی مانند اسید و …. را بر می دارند. این ورود باید محدود شود. چرا که استفاده از همین مواد نیز نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد که حتما باید رعایت شود. در غیر این صورت می تواند مشکلاتی را به بار اورد.

کپسول اطفاء حریق:

مورد دوم، نصب کپسول های اطفاء حریق در آزمایشگاه می باشد. انواعی از کپسول های اطفاء حریق عبارتند از : کپسول های محتوی آب، کپسول های محتوی کف، کپسول های پودری، کپسول های CO2  و کپسول های مواد هالوژنه، که در مهار انواع آتش ها کاربرد دارند. برای مثال آتش سوزی هایی که مربوط به کاغذ، چوب، پلاستیک و یا نفتالین و …. است باید از کپسول های آب استفاده کرد.

سیم اتصال به زمین:

در اغلب آزمایشگاه ها، تجهیزات برقی و الکترونیکی وجود دارد که در این آزمایشگاه ها باید سیم اتصال به زمین در نظر گرفت. به خصوص دستگاه هایی که رطوبت دارند و دستگاه هایی که نسبت به نوسانات برق حساس هستند. در این موارد سیم اتصال به زمین لازم و ضروری است.

تعبیه مخازن و سطل مخصوص:

مورد بعدی که از مهم ترین موارد در آزمایشگاه ها می باشد، دور ریختن پسماند هاست. چه برای پسماند های حلالات و چه پسماند های جامد باید مخازنی را در نظر گرفت که هر کدام را به صورت جداگانه دور ریخت. برای مثال حلال های آلی و غیر آلی به صورت جداگانه از هم و پسماند های خشک را جدا دور ریخت. هر یک از پسماند ها باید دارای مخازن مخصوص به خود و جدا باشد. اینطور نباشد که پسماند های حلال و داخل سینک و پسماند هایی مانند کاغذ و هر چیز دیگری در یک سطل زباله ریخت. این امر منجر به ایجاد مخاطرات و مشکلاتی برای آزمایشگاه خواهد شد.

تجهیزات فردی:

از موارد مهم دیگر تجهیزات حفاظت فردی می باشد. برای مثال استفاده از عینک، ماسک، محافظ گوش و دستکش ها لازم می باشد. انواعی از دستکش ها مانند: بوتیل، نیتریل، لاتکس و نئوپرن که هر یک از این دستکش ها در برابر مواد خاص از دستان شما محافظت خواهد کرد. انواعی از ماسک ها نیز وجود دارد که می توان به : ماسک های نوع N ، P ، A که هر یک از ورود یک سری آلودگی ها به مجاری تنفسی جلوگیری می کند. روپوش های آزمایشگاهی نیز از جمله وسایل تجهیزات فردی بسیار مهم می باشد. به خصوص در آزمایشگاه هایی که مواد شیمیایی به کار می رود، حتما باید روپوش و عینک مورد استفاده قرار گیرد. همه این تجهیزات حتما باید استفاده شوند و نباید به صورت نمایشی در آزمایشگاه ها فقط وجود داشته باشند.

دوش و چشم شو:

از دیگر مواردی که رعایت آن در آزمایشگاه خیلی مهم است، دوش های اضطراری و چشم شو ها هستند. در بسیاری از موارد، در آزمایشگاه ها، پرسنل دچار سوختگی با اسید شده اند و در صورتی که دوش یا چشم شور در دسترس نبود، می توانست منجر به سوختگی های عمیق شود.

این موارد از جمله مواردی هستند که بایستی در آزمایشگاه ها رعایت شوند. یک آزمایشگاه به چه چیز های دیگری برای رعایت ایمنی نیاز دارد؟ برای اینکه با خیالی راحت در محیطی امن شروع به کار کرد چه مواردی لازم است؟

اگر شما نیز مورد دیگری برای رعایت ایمنی در آزمایشگاه ها و موارد دیگر نظیر دوره آموزش ایزو اصفهان و اخذ ایزو در اصفهان در نظر دارید و یا برای ایمنی در آزمایشگاهتان سوالی دارید با ما در تماس باشید.