فرایند جلوگیری از خرید تجهیزات غیر ضروری در شرکت

فرایند جلوگیری از خرید تجهیزات غیر ضروری در شرکت

تجهیزات بلا استفاده نخرید، آزمایشگاه ها باید دستگاه های لازم را برای انجام صحیح فعالیت آزمایشگاهی خود داشته باشد.

در بسیاری از آزمایشگاه ها تجهیزات و دستگاه های چند صد میلیاردی وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی گیرند و کاربردی ندارند. چه کاری باید انجام داد تا این تجهیزات بدون استفاده را خریداری نکرد؟ تجهیزاتی که علاوه بر صرف هزینه های زیاد برای خرید ان ها نیاز به هزینه های زیادی برای نگه داری و تعمیرات دارند. با استفاده از هزینه هایی که صرف تجهیزات غیر کاربردی در صنعت می شود، می توان تجهیزات با کیفیت تر و بهتری را از تامین کننده های معتبر تر خریداری نمود.

آزمایشگاه باید دستگاه های لازم را برای انجام صحیح فعالیت های آزمایشگاهی داشته باشد. طبق استاندارد ایزو 17025، تجهیزات به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. تجهیزاتی مثل ترازو که مستقیما اندازه گیری موادی مانند جرم، را انجام می دهند.
  2. تجهیزاتی مانند دماسنج ها که برای تصحیح مقادیر اندازه گیری استفاده می شوند.
  3. تجهیزاتی مثل دستگاه های کشش و … که با استفاده از پارامتر های دیگر مانند نیرو و سطح، پارامتر های جدیدی مثل استحکام کشش را محاسبه می کنند. حتی به این صورت می توان تجهیزات بهتری را نیز خریداری کرد.

پس از اینکه دستگاه خریداری شد، بایستی حتما تصدیق شود و برای کالیبراسیون ارسال شود. برای این کار آزمایشگاه کالیبراسون باید عمل کالیبره کردن و تصدیق را انجام دهد. پس از آن نحوه استفاده را باید از تامین کننده تقاضا کرد و به کارمندان و کارکنان آزمایشگاه آموزش داد و مطمئن شد که به درستی نحوه کار با دستگاه را یاد گرفته اند. این کار باعث بالا رفتن عمر دستگاه می شود و از آسیب رسیدن به آن در حین استفاده جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: کالیبراسیون دستگاه چیست

اگر شما یک واحد تولیدی دارید که به واسطه تولیدات خود تصمیم به راه اندازی یک آزمایشگاه دارید، باید ابتدا مشخص کنید که روی کدام یک از محصولاتتان قرار است آزمایش انجام گیرد. پس از اینکه محصول مشخص شد، برای اینکه دستگاه ها و تجهیزات اضافه نخرید و برای برداشتن هزینه های اضافه از روی دوش سازمان، باید آزمون های مربوطه به محصولتان را از طریق سایت های معتبر و … پیدا کنید. بعد از آن ببینید که برای محصول شما، این استاندارد ها چه آزمون هایی را پیشنهاد داده اند و یا الزام کرده اند. با توجه به این آزمون ها اقدام به خرید تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری کنید.

یک شرکت تولید کننده پلاستیک یا لاستیک را در نظر بگیرید که تصمیم به راه اندازی آزمایشگاه دارند. اغلب اوقات بر اساس تست های روتین پلاستیک ها و یا لاستیک ها، تجهیزات و دستگاه هایی را خریداری می کنند. ولی باید دقت داشته باشید که برخی محصولات لاستیکی تست های کششی و خستگی برایشان مهم است و در برخی صنایع دیگر مانند صنعت خودرو سازی و لاستیک سازی تست سایش بسیار مهم می باشد.

استفاده از این دو دستگاه اندازه گیری و سایش در صنایع و تولیدات مختلف، متفاوت می باشد. پس ممکن است یک کارخانه لاستیک سازی برای راه اندازی آزمایشگاه تمامی تجهیزات و دستگاه هایی که برای تست های روتین هستند را خریداری کند ولی استفاده ای از آن ها نکند. پس بهترین کار این می باشد که در مرحله اول استاندارد های مربوطه به محصولتان را پیدا کنید و بر اساس الزاماتی که استاندارد محصول دارد، تجهیزاتتان را تهیه کنید. ضمنا اگر دستگاه شرایط خاصی برای جا به جایی و یا حمل و نقل دارد، به صورت برچسب رو دستگاه نصب کنید و یک برنامه منظم برای تعمیرات و نگه داری آن تهیه کنید. این موضوع موجب می شود، عملکرد دستگاه بالا تر رفته، از آسیب ها جلوگیری شود و هم اینکه دچار آلودگی و خرابی نشود.

در مسیر استاندارد سازی در کنار شما هستیم. اگر این تجربه را در شرکت و یا آزمایشگاه خودتان داشتید و تجهیزاتی خریداری کردید که مورد نیاز آزمایشگاه نبوده، با ما در تماس باشد.